m

Archiwum

aktualizowano: 2017-11-30 Odsłon: 318

Ćwiczenia z widzenia 2.0

Data rozpoczęcia: 26.09.2017
Data zakończenia: 24.11.2017

Punktem wyjścia dla wystawy są przedwojenne pocztówki ze zbiorów Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Stargardzie. Na ekspozycji można będzie zobaczyć serię grafik i kadrów, które swą treścią wzbudzą zainteresowanie u widza i zachęcą go do uczestnictwa w wizualnej grze. Na ekspozycji przenikać będzie się to co "stare" z tym co "nowe". Iluzja przemieszana zostanie z realizmem i ukazanym na grafikach i kadrach stargardzkich pocztówek.

Poziom 0

REWERS

Przemysław Antczak – absolwent Instytutu Historii  i Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Szczecińskim, od 2014 roku związany z działalnością muzealną w Dziale Upowszechniania Sztuki, Edukacji i Promocji MAH w Stargardzie. Formy wypowiedzi artystycznej: fotografia minimalistyczna i eksperymentalna, video.

Przedmiotem badań artystycznych są deformacje, zniekształcenia i zniszczenia mechaniczne powstałe na rewersach przedwojennych pocztówek ze zbiorów MAH w Stargardzie. Prezentowane na wystawie kadry są próbą stworzenia opowieści  o przemijaniu, ulotności chwili i destrukcji (w tym przypadku materii, jaką są same pocztówki). Inspiracją do powstania prac była zabawa kształtami (odciski palców, rdza, rozmazany tusz, klej, zagięcia, ubytki, plamy etc.) widocznymi na rewersach pocztówek. Obecne tu kompozycje swą formą przypominać mogą mikroorganizmy, którym wnikliwie przyglądają się naukowcy pod mikroskopem. Obserwacja prac pozwala widzowi na dowolną interpretację i odczytywanie form „zastygłych” w kadrach. W przeciwieństwie do odczytu grafik Macieja Bohdanowicza, kadry prezentowane na tej części ekspozycji zmuszają widza do przyglądania się im z bliska.

Poziom +1

AWERS

Maciej Bohdanowicz – doktor sztuk plastycznych, absolwent Wydziału Edukacji Wizualnej (obecnie Wydział Sztuk Wizualnych) Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, obecnie adiunkt w Pracowni Projektów i Działań Rysunkowych na macierzystym wydziale. Formy wypowiedzi artystycznej: grafika cyfrowa, fotografia. Autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych uczestnik wielu wystaw zbiorowych. Prace w kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu.

Przedmiotem badań praktykowanych przez artystę jest graficzna ingerencja w historyczne źródła – w przypadku wystawy Ćwiczenia z widzenia 2.0 są to awersy przedwojennych stargardzkich pocztówek. Ideą artystycznych zabiegów stosowanych na ekspozycji jest wciągnięcie widza w skomplikowaną w odczycie grę. Prawda zostaje przemieszana z iluzją – historyczna rzeczywistość zderza się ze współczesną fikcją. Analiza dzieł na pierwszy rzut oka wydaje się być niemożliwa. Odbiorca staje przed obrazem, na którym dostrzega skumulowane barwne kropki. Użyta przez artystę technika rastrowania pozornie ogranicza możliwość interpretacji awersów, utrudnia czytanie grafik w sposób analogiczny do tego, jak patrzymy na inne obrazy. Jedną z możliwości jest oddalenie się od grafik. Wówczas enigmatyczne punkty łączą się w bardziej znane kształty. Jednak nie ma tu jednego, poprawnego sposobu odczytywania prac.

 

aktualizowano: 2017-11-30
Wszystkich rekordów:

Muzeum mobile:

apple android

Na skróty:

BIP
Facebook Tweeter Instagram RSS

Zostań z nami: